Schrijven is niet meer belangrijk, of toch wel?

 

Waarom leert mijn kind op school nog schrijven, we leven toch in een tijdperk dat alles digitaal kan? Dat is een vraag die ik heel vaak krijg als kinderen voor de eerste keer bij me komen. Deze kinderen zijn meestal door de leerkracht doorgestuurd wegens moeite met schrijven.

 

 

Handgeschreven sollicitatiebrieven versturen we al lang niet meer en zelfs voor het boodschappenbriefje kunnen we tegenwoorden een appje gebruiken. Voor het functionele gebruik hoeven we niet perse meer te leren schrijven. Echter, schrijven helpt ons leren. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het leren schrijven van een letter, het leren herkennen van die letter verbetert. Dat is weer goed voor het lezen. Als je een letter leert schrijven, wordt daarvoor in je hersenen een plaatje van die letter opgeslagen met de bijbehorende bewegingen, het zogeheten motoprogramma. Dat is voor iedere letter anders. Als je een letter typt, is de beweging voor iedere letter hetzelfde, namelijk het aanslaan van een toets. Het leren spellen van woorden gaat beter wanneer deze worden geschreven in plaats van getypt. Daarnaast toont onderzoek aan dat met pen geschreven teksten van betere kwaliteit waren dan getypte.

 

 

Typen is pas beter dan schrijven als het sneller verloopt dan het handschrift. Daarvoor is het typen met 10 vingers een voorwaarde. En dat kunnen kinderen aanleren als de spanwijdte van hun vingers groot genoeg is om bij alle toetsen te kunnen. Daarnaast moet de motoriek van de vingers voldoende zijn om de vingers afzonderlijk te kunnen bewegen. Het verschilt per kind wanneer ze dit kunnen leren, maar de meest aanbevolen leeftijd ligt rond de 9 jaar. Dit is dus een stuk later dan dat ze beginnen met schrijven.

 

 

Goed kunnen schrijven is belangrijk om goed te kunnen presteren op school. Een leerkracht moet immers kunnen lezen wat er staat. Daarnaast is het zeer belangrijk dat uw kind met gemak leert schrijven. Hoe meer geautomatiseerd het schrijven verloopt, hoe minder het werkgeheugen van uw kind wordt belast met aandacht voor het schrijven en hoe meer uw kind aandacht kan besteden aan datgene wat hij/zij opschrijft.

 

 

Schrijven blijft dus een belangrijke vaardigheid op school. Twijfelt u of uw kind goed genoeg schrijft? Overleg het met de leerkracht van uw kind. Blijkt er veel moeite te zijn met het schrijven op motorisch vlak, dan is het mogelijk middels een aantal oefensessies tot een beter schrijfniveau te komen. In regio Almelo zijn kinderfysiotherapeutes Jolien Letteboer en Kesley Hazelhoff de deskundigen op dit gebied. Deze kinderfysiotherapeutes van Therapiecentrum Twente zijn, middels gespecialiseerde opleiding en nascholing, experts in het behandelen van kinderen met een moeizaam handschrift. Op verzoek van ouders of leerkracht beoordelen zij de schrijfvaardigheid van uw kind en kunnen u en/of de leerkracht voorzien van adviezen om het schrijven te vergemakkelijken.

Door een nauwe samenwerking met vele scholen kunnen wij optimale zorg bieden aan kinderen met (motorische) schrijfproblemen.

 

 

Voor inlichtingen kunt u contact opnemen met een van onze kindertherapeutes

T.: 0546-865215

info@therapiecentrumtwente.nl