Schrijfmotoriek en leren

Schrijven is een complexe vaardigheid; lezen, analyseren, ideeen bedenken en structureren, formuleren, coordineren en controleren.

 

De gehele basisschoolperiode werken kinderen aan deze vaardigheden. Uit vele onderzoeken blijkt dat een goede schrijfontwikkeling vele positieve effecten heeft op andere leergebieden, zoals leesvaardigheid. In de onderbouw periode staat het functionele aspect van schrijven centraal, in de bovenbouw periode komen de technische vaardigheden meer aan bod, maar ook in het voortgezet onderwijs en daarna blijft schrijven zeer waardevol.

 

In de praktijk echter lijkt het schrijfonderwijs niet altijd makkelijk te organiseren te zijn en kan er soms minder tijd aan gespendeerd worden dan aan bijvoorbeeld leesonderwijs. Daarom ondersteunen wij ,als kinderfysiotherapeuten van therapiecentrum twente, de scholen in de regio Almelo!

 

Wij zijn gespecialiseerd in het opsporen en behandelen van schrijfmotorische problematiek. We werken op een leuke manier zo doelgericht, functioneel en strategisch mogelijk zodat de behandelingen betekenisvol blijven en de kinderen gemotiveerd zijn om te leren schrijven.

 

https://www.onderwijskennis.nl/artikelen/wie-schrijft-die-blijft