Klachtenregeling Paramedici

 


Met ingang van dit jaar neemt de Stichting Kwaliteitsregister Paramedici de uitvoering van de Klachtenregeling Paramedici als dienstverlening voor haar rekening.

Zij leveren ondersteuning voor de klachtencommissie en leveren een klachtenfunctionaris en secretariële ondersteuning.

 

De klachtenregeling Paramedici is een regeling voor geregistreerde beroepsbeoefenaren werkzaam in de eerste lijn, en heeft de volgende doelstellingen:


◾Het bereiken van een bevredigende oplossing voor klager en zorgaanbieder
◾Het bevorderen van de kwaliteit van de beroepsuitoefening door paramedische beroepsbeoefenaren


Patiënten/ cliënten kunnen vanaf nu een klacht indienen via het digitale klachtenformulier op:
klachtenloketparamedici

Klachtenformulier

 

Geen kosten bij een klacht
Een klacht indienen kost u niets. Voordat u een klacht indient, is het wel de bedoeling dat u de klacht eerst (schriftelijk) meldt bij de paramedicus om te kijken of u samen tot een oplossing kunt komen.

In een brief kunt u aangeven wat de aard van uw klacht is, hoe en wanneer de klacht is ontstaan en bijvoorbeeld wat volgens u een goede stap in de richting is om gezamenlijk tot een oplossing te komen.


Kosten bij een geschil
Wilt u een oordeel van de geschillencommissie? Dan betaalt u 50 euro als tegemoetkoming in de kosten. Als u ook een schadevergoeding eist, is dit 100 euro. Deze kosten moet u betalen, ongeacht of u al dan niet in het gelijk wordt gesteld. In uitzonderlijke gevallen kan de commissie de verplichting tot een bijdrage kwijtschelden.​